Minggu, 07 Desember 2008

PECAH TELOK

Zaman dahulu kala, septa!!, oi kau ini, mangkonyo ati ati pulo men bejalan, tulah men bejalan tuh cak gaya nak kekebon tulah, awak betino. PECAH galo TELOK itu. Beli lagi ke warung, mama la lesu nak ke warung lagi.

Itulah sepenggal pengalaman aku pas mecahke telok. Ini telok nianan. Nah sejak mecahke telok yang dibeli mama aku banyak manfaat dan faedah yang biso aku dapetke. Diantaranyo aku lebih ati ati kalo mbawa telok, aku pacak menata gaya bejalan yang kato mama aku pecak nak ke kebon, trus aku baru tau kalo mama aku tuh pemales (nah, kualat budak ini-> kato uwong.red). bew, kapok nian aku, rasonyo dak galak lagi megangke telok men pacak padahal kito tau dewek didunio ini segalonyo berawal dari telok (lah apo hubungannyo->kato mereka.red). Jangan sampelah teulang lagi mecahke telok yang biso mengancam putusnya tali silaturahmi antara ibu dan anak *lebay mode on* pecak kiki fatmala dengan emaknyo. Apolagi men kamu nak tau, mama aku tuh men marah lebih serem dari suzanna si ratu horror pas difilmnyo dio ngomong, karso, kau telah membunuhku karso, nah bayangkelah. Men aku mbayangkenyo be la merinding, weeew takut nian aku dulu pas masih kecik dengan suzzana. Terus eh, mama aku tuh men lagi murka marahnyo make bahaso pelembang kedat itu nah, mano dak saket ati anak mudo. Cobo men marah make bahaso jepang, bahaso inggris cak cincha laura atau bahaso mandarin cak andy layau pasti dak jadi masalah karena aku dak bakal ngudeng pastinyo *mbayangke mama marah pake bahasa jepang”.hihihi.

LAIN PADANG LAIN BELALANG, LAIN PULA TUKANG RUMPUTNYA.

Kalo telok yang tadi telok nian pembawa petaka (alangke petakanyo), ya ara, aku la mecahke telok pulo (alangke nemannyo mecahke telok->kato uwong.red) tapi yang aku pecahke ini telok ecak-ecakan. Cak manolah eh njelaskenyo biar kamu ngerti *ecak ecak mikir*. PECAH TELOK (PT) ini nih pecak ritual cak itu nah, kalo uwong kawen kan tando kalo mereka sudah siap untuk memasuki bahtera rumah tangga, tinggal dalam satu singgasana cinta, memulai pelayaran dengan satu perahu, sikok jadi nahkoda sikok jadi kenek nyo *ngelantur mode on*. PT ini syarat untuk jadi anggota WONGKITO (WK). Nah, menurut terawang aku WK nih pengen punyo anggota yang serius dan berdedikasi makonyo PT ini dijadike sarana untuk menyaring pake saringan kelapo bukan saringan bolong, pecak audisi cak itulah kiro-kiro (bener dak eh???). harapannyo biar armada WK ini idak Cucuk cabut sekendak ati dan ado tanggung jawab samo komunitas WK ini. Itu dio yang mbedake WK dengan yang laen (promosi nian ->kato uwong.red).

Pertamo kali aku kirim nahkah pecah telok,.. Banyak nian senior WK nyuruh ngulang. Aku ulang pulo. Nah aku tuh maseh oon, kukiro buka tret baru, tulah men maseh polos (muji dewek). sampe sampe 4 sesyen, sengep jugo ati nih, soalnyo respon respon dari senior tuh galak nyemekke ati.padahal kito ni maseh baru salah kan wajar, yo dak??! tapi dak papo lah, penderitaan yang pernah kualami lebih dari ini. klo aku dak biso ngadepin yang kayak ini jangan panggil aku septa, panggil aku tamara (lemak bae->kato uwong.red).

Palak aku la kepeningan disuruh ngulang terus. Akhirnyo aku ym-an samo salah satu petinggi WK yang sudah aku kenal di PLURK. Beliau ngasih contoh naskah PT anggota WK terdahulu.

Akhirnyo dengan tekad, nekad tapi tetap hormad, aku kirim naskah yang baru. Alhamdulillah bisa dapat respon yang baik, dari target 50 bisa dapat 100 respon lebih totalnyo.

Sekarang aku sudah jadi anggota walaupun masih baru dan masih harus banyak belajar, mendak percayo liat be namo aku ado di daftar penghuni rumah *bangga mode on*.

Tinggal menjalani nyo. Aku berharap WK biso memberi manfaat buat aku, sebaliknyo jugo aku berharap biso bermanfaat buat WK.

Tenkyuw.

2 komentar: